I dette forløb skal eleverne om klimaforandringer og deres konsekvenser i Artkis, herunder primært Grønland og Færøerne.
Forløbet inkluderer nogle små forsøg og øvelser. For at gennemføre disse for en klasse med 24 elever, skal du bruge:
- 24 tomme øl- eller sodavansdåser
- Sort og hvid maling (gerne spraymailing)
- 6 termometre
- 6 plader is
- 24 små sorte sten
- 6 glas
- Minimum 12 isterninger
- Minimum 6 ipads med adgang til skoletube
Elevernes alsidige udvikling:
- Eleverne skal udvikle - evnen til at tænke og handle kreativt.
- Evnen til aktivt at formulere personlige og sociale meningsfulde projekter, mål og strategier for at virkeliggøre og evaluere disse.
Biologi:
- Undersøgelse, økosystemer: Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser.
- Perspektivering, økosystemer: Eleven har viden om klimaets betydning for økosystemer.
- Perspektivering, anvendelse af naturgrundlaget: Eleven kan diskutere løsnings- og handlingsmuligheder ved bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget lokalt og globalt.
- Kommunikation, formidling: Eleven kan kommunikere om naturfag ved brug af egnede medier.
- Kommunikation, argumentation: Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag. Eleven kan vurdere gyldigheden af egne og andres naturfaglige argumentation.
Geografi:
- Undersøgelse, jordkloden og dens klima: Eleven kan undersøge klimaets indflydelse på lokale og globale forhold. Eleven har viden om klimazoner og plantebælter.
- Undersøgelse, naturgrundlag og levevilkår: Eleven kan undersøge naturgrundlagets betydning for menneskers levevilkår. Eleven har viden om sammenhæng mellem naturgrundlag og produktion.
Geografi:
- Kommunikation, formidling: Eleven kan kommunikere om naturfag ved brug af egnede medier. Eleven kan vurdere kvaliteten af egen og andres kommunikation om naturfaglige forhold.
Samfundsfag:
- Økonomisk vækst og bæredygtighed: Eleven kan redegøre for problemstillinger og muligheder vedrørende bæredygtighed og økonomisk vækst.