Til læreren
I dette forløb skal eleverne arbejde med vedvarende energikilder på Færøerne og i Grønland. Det kan være en fordel, hvis eleverne, inden forløbet, har arbejdet med elektricitet og elektromagnetisme. Forløbet lægger op til, at de bygger projekter og laver forsøg. For at gennemføre hele forløber i en klasse med 24 elever, skal du som minimum bruge:
- Computer eller ipad med internetadgang.
- Papir, sakse og blyanter.
- 8 sorte beholdere til vand.
- 6 termometre.
- Plader af is, som kan laves med fryseposer i en fryser.
- Små sorte sten.
- Solskin.
- Genbrugsmaterialer (pap, gamle plastikflaser, gamle dåser, rest-træ mm.).
- 6 generatorer med mini-pærer og/eller multimeter. En billig løsning kan købes på linket her.
Fysik/kemi
- Undersøgelse, energiomsætning: Eleven kan undersøge energiomsætning.
- Eleven har viden om energiformer.
- Eleven kan eksperimentere med energiomsætning hvori elektricitet og magnetisme indgår.
- Eleven har viden om energiforsyning.
- Modellering, energiomsætning: Eleven kan med enkle modeller visualisere energiomsætninger.
- Perspektivering, produktion og teknologi: Eleven kan vurdere en teknologis bæredygtighed.
Natur/teknologi
- Undersøgelse, stof og energi: Eleven kan gennemføre undersøgelser af energiformer. Eleverne har viden om energiformer.
- Modellering, teknologi og ressourcer: Eleven kan med enkle procesmodeller beskrive forsyningsproduktion.
- Eleven kan designe modeller af et produkt eller en produktion.
- Perspektivering, teknologi og ressourcer: Eleven har viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget. Eleven kan identificere ressourcebesparende teknologier.