Introduktion
I dette forløb skal vi lære om madkultur, fangst og madproduktion i Grønland og på Færøerne. Det kan være, at du kender en jæger, men i Grønland og på Færøerne er det meget almindeligt at deltage i jagt og fangst på forskellige måder.
Det betyder meget for madkulturen, når mange fanger og forarbejder en del af sin mad selv, og det skal vi også høre om her. Hvad er f.eks. fermentering? Og hvilke dele af en hval er lækre at spise rå?
Så er der selvfølgelig fiskene. Du har måske stået med en fiskestang i Danmark og været glad, hvis du fangede en fisk hver halve time. I Grønland og på Færøerne kan man hive fisk op, til man bliver træt i armene.
Vi skal også lave mad. Det bliver enten suppe efter en klassisk grønlandsk opskrift eller færøske fiskeboller kaldet ’knettir’.
Til sidst skal I prøve kræfter med at skabe opskrifter, hvor der indgår ingredienser fra både Grønland, Færøerne og Danmark.
Opgave:
- Se filmene fra portalerne Vores Rigsfællesskab og Rigsfællesskab.dk, som vi har linket til herunder.
- Snak om spørgsmålene til filmene i klassen.
Når børn går på jagt (Vores Rigsfællesskab)
- Kunne I forestille jer at gå på jagt?
- Kender I nogen, der går på jagt?
- Har I smagt kød fra dyr, der er dræbt på jagt?
- Tror I det er normalt, at børn i Grønland lærer at gå på jagt, fra de er små?
- Hvad tror I der sker med de dyr, som børnene skyder?
- Hvad er en rype?
- Synes I den lyserøde riffel så sej ud?
Erindringsfællesskaber (Rigsfællesskab.dk – spol frem til 6:57)
- Hvorfor har Asger og Anton ikke lyst til at deltage i slagtningen af et får?
- Hvordan kan det være, at Anton er forbeholden overfor at smage mælken?
- Tror I det er normalt, at børn på Færøerne hjælper til med slagtningen?
- Har I prøvet at være med til at slagte det kød, I skulle spise?
- Har I smagt lammekød?