I dette forløb skal eleverne opnå viden om landnamstiden i Nordatlanten, Rigsfællesskabets historiske baggrund og selvstændighedsbevægelserne i Island, Grønland og på Færøerne. Særligt i forhold til holdninger til Rigsfællesskabet fra grønlandsk og færøsk side i dag, er det vigtigt, at der i undervisningen opretholdes en nysgerrig og undersøgende tilgang til temaet, så det ikke kommer til at handle om ’os’ og ’dem’, men om at sætte sig ind i nogle situationer og problemstillinger, som man kan forholde sig til rent menneskeligt og logisk.
I den afsluttende opgave skal eleverne arbejde med at designe valgplakater for eller imod Rigsfællesskabet. Her kan eleverne både arbejde med digitalt design gennem værktøjer på skoletube, eller arbejde med fysisk at lave en plakat med tegnmaterialer. Under alle omstændigheder opfordrer vi til, at plakaterne bliver printet ud fysisk, så eleverne kan præsentere dem for hinanden.
Materialet her er meget præget af tekst. Det kan derfor være en fordel at inkludere filmene nedenfor i forløbet:
Anne og Anders i Norden: Island (DR, 2021)
Historien om Grønland og Danmark (DR, 2022)
Rigsfællesskabets Historie (Breum og Gottschau, 2016)
Færingernes egen historie (DR, 2012)
Sume, Lyden af en Revolution (Høegh, 2014)
Samfundsfag:
• Aktiv deltagelse i et demokratisk samfund (træning af debatkultur, argumentation, lyttefærdighed og tolerance)
• Politik (forskel på koloni, hjemmestyre og selvstyre, EU ift Nordatlanten, Rigsfællesskabets politiske konstruktion)
• Økonomi (bloktilskuddet)
• Sociale og kulturelle forhold (kulturs betydning for grupper, globale fænomener - Decolonize)
Historie:
• Historie - Historiebrug: Eleven kan skelne imellem forskellige fortællinger om Danmarks rolle i Nordatlanten og deres betydning i dag.
• Historie - Kronologi og sammenhæng: Eleverne har viden om landnamstiden og dens betydning for Rigsfællesskabet og Islands historiske forbindelse med Danmark. Eleverne har viden om centrale begivenheder i 1900-tallet, der har betydning for Islands løsrivelse fra det danske rige og Færøernes og Grønlands vej til hjemmestyre og selvstyre.
• Historiekanon: Eleven har viden om kanonpunktet 'Nordatlanten og rigsfællesskabet'.