Menu

Afsluttende opgave: Gør din skole mere klimavenlig

Opgave: Vi skal udlede mindre CO2 og i Odense Kommune skal være klimaneutralt i 2030. Det betyder, at man ikke udleder mere CO2, end hvad der samtidig opsamles i f.eks. planter og træer. Politikerne vil gerne have hjælp til, hvordan det kan ske. Derfor skal I nu lave en plan for at gøre jeres skole grønnere, så klimaforandringerne kan blive bremset, og dyrene i Arktis kan få bedre muligheder for at overleve. Klassen skal deles ind i grupper, som skal arbejde med 3 forskellige områder. I kan både snakke i grupperne om spørgsmålene, og snakke med andre elever, lærere eller skolens ledelse.

Gruppe 1 – Bæredygtig mobilitet

I skal se på, hvad jeres skole kan gøre, for at det bliver nemmere at komme frem til skolen på den mest klima-venlige måde. Det handler altså om at undgå at brænde benzin eller diesel af. Når I er færdige, skal I præsentere jeres forslag for klassen. I skal se på:

  • Er det nemt at cykle til jeres skole? Kom med mindst 1 forslag, som kan gøre det bedre at cykle til skolen.
    • Er der cykelstier?
    • Er det nemt at parkere sin cykel?
    • Er der andet, der kan få flere elever og lærere til at cykle?
  • Er det nemt at tage bus eller tog til skolen? Kom med mindst 1 forslag, som kan gøre det nemmere at komme til skolen med bus, tog eller anden fælles transport.
    • Er der et busstoppested ved skolen?
    • Kan man komme med skolebus?
    • Er der en togstation i nærheden?

Gruppe 2 – Klimavenlig energi og affaldssortering

I skal se på, hvad jeres skole kan gøre, for at blive bedre til at bruge grøn energi og sortere affald. Når I er færdige, skal I præsentere jeres forslag for klassen. I skal se på:

  • Har jeres skole solceller? Hvis ikke, er der plads til solceller på et tag, som vender mod syd?
  • Laver skolen affaldssortering?
    • Bliver der sorteret nok?
    • Er elever og lærere gode nok til at sortere?
    • Hvad kan I gøre, for at gøre sorteringen bedre?

Gruppe 3 – En grønnere skole

I skal se på, om I kan have flere planter og træer på skolen grund. Planter og træer opsuger CO2 og kan være med til at skabe mere dyreliv. Grøntsager og frugt, der vokser lige udenfor dit vindue, skal ikke transporteres med lastbil og skib eller pakkes ind i plastik. Det er en rigtig grøn måde at få mad på. I skal tegne en plan over skolens område, hvor I foreslår steder med flere træer, planter og måske en køkkenhave. Når I er færdige, skal I præsentere tegning for klassen. I skal se på:

  • Er der plads til at plante flere træer på skolens område?
    • Kan der stå træer, så de også gør området godt at lege på?
  • Er der plads til frugttræer og køkkenhaver ved jeres skole?
    • Hvilke frugter og planter vil I gerne spise til frokost?
  • Kan skolens område være bedre for dyreliv, både insekter, frøer og skrubtudser samt større dyr som pindsvin og hare.
    • Er der små søer ved skolen?
    • Er der buskads, hvor dyr kan gemme sig?
    • Er der insekthoteller eller døde træstammer, hvor små dyr kan bo?

Når I har præsenteret jeres ideer til hinanden, kan I samle dem og give dem til jeres skoleleder. Måske kan nogle af ideerne gøres til virkelighed.